BİR STAJYERİN İŞ BULMA MACERASI

 Hukuk Mezunu bir stajyer avukatım. Yaklaşık 2 ay önce mezun oldum. Staj yapacağım bir büro aramaya başladım. Sonunda buldum. Peki ama nasıl? Bu kısım önemli. Bakın öncelikle İBaro diye Avukatların ilanları paylaştığı bir uygulama var. Siz bunlara CV göndererek başvuru yapıyorsunuz. Neredeyse hepsine başvuru göndermişimdir. 10'a yakın görüşme yaptım. Bu görüşmelerdeki tecrübelerim: 
1.Avukatlar çok akıllı kişiler değildir. 
2.Avukatlar zengin kişiler değildir. 
3.Avukatlar okumayı seven kişiler değildir. 
Peki neden?
1.İş görüşmesini yönetememekte, basit teknolojileri çok zormuş gibi anlamakta ve anlatmakta, öngörüsüzü ilan vermektedirler. (Adalet mezunu veya Avukat arayacağı yerde stajyer avukat aramak gibi)
2.Stajyer avukata 900 tl ama 9-19 arası ve hafta içi hergün çalışmayı teklif eden bir avukatın zengin olduğunu söyleyemeyiz.
3.Çünkü Maillernizi ve cv lerinizi okumamaktadırlar. Sizden de dosyaları okuyup özetlemenizi istemektedirler.
1.Görüşme:
Bu 3 noktadan sonra başvurduğum büroların ilkinde önüme benim yaşlarında (24-27) birisi çıktı. İş görüşmesini bile yönetemedi. Fakat beni de kabul etmedi. 
Sorun neydi?
Ne aradığını bilmiyordu. İstiyordu ki birisi onun yerine dilekçe yazsın, arakararları vs. halletsin, icra takibi başlatsın, takip etsin, UYAP kullansın , araştırmalar yapsın, hata yapmasın, kendisini de uğraştırmasın. İlanı da stajyer arayan avukatlar sekmesine vermişti. Buna karşılık 1000 lira vermek istiyordu. Stajyer ne demekti? 
2.Görüşme:
1000 lira teklif etmişti. Bir üniversitede akademisyenlik yapmıştı eskiden. İdeolojik fikirlerini hala diritutan ve ideolojisini vitrinine koyduğu ödüller üzerinden, başvuranın dış görünüşü üzerinden vurgulayarak anlatıyordu. İş boyutu? haftanın altı günü çalışma, 8:30-19:00 arası... şöyle bir açıklama da yaptı: bizimle 6 ay çalışırsan 1000 lira alırsın. 2. altı ay için 1250 alırsın. Avukat olup (enayi gibi) hala çalışmak istersen 2500 veririz.) "Sadece icra dosyalarıyla ilgilenen bir büro..." Ben bu koşulları kabul ettim o sırada. ama hala daha iyisini araştırıyorlardı. Sonradan geri arayacağız dediler. bye bye. aradılar. tekrar düşündüm ve reddettim. 
3.Görüşme: 
İlki gibiydi. Aslında aradığı bir avukattı. Ama 1000 liraya staja dair herşeyi bilen bir köle arıyordu. "şirketler hukukuna bakıyordu" 
4.Görüşme: 
Uyap kullanmayı bilsin. UYAP AVUKATLARIN KULLANIMINA SUNULMUŞ BİR PROGRAMDIR. Okullarda UYAP kullanımı dersi yoktur. Bilinmesi beklenilemez. 900 lira teklif etti. "Cuma çıkışı büro için sadaka toplayalım?" diyesim gelmedi değil hani. (UYAP çok basit bir programdır. GTA oynamayı bilen veya 10 tane fake hesap açabilen 21.yy gencinin UYAP kullanmakta sıkıntı çekmesi düşünülemez. İhtiyar avukatlarımız konuya tabi olarak Fransız)
Diğer görüşmeler de benzer şekildeydi.
Mühim bir nokta:
A.Ünlü bir eğitim kuruluşu EducationFirst, 2016 yılının dünya kapsamında İngilizce yeterlilik verilerini açıkladı. Tablolarda bir hayli ilginç sonuçlar var. Türkiye yaklaşık nufusun %1,5 oranıyla sondan 2. Ülke mesela!... 1.si kim? Azerbaycan ... Kardeşimiz. Bizi yalnız bırakmadı. 
B.Türkiye'de bugün 84 hukuk fakültesi var. 9'u İstanbul'da olmak üzere sadece 16 tanesinde ingilizce hazırlık var. (Ben okula 4 sene önce başladım. Rakamlar bugüne ait.)
10.Görüşmeden sonra sinirlenip şöyle bir iş ilanı bıraktım:
Stajyer avukatım. Staj yapmak üzere kendimi geliştirecek bir büro arıyorum. Arabuluculuk nedir bilmeyen, Tahkim nedir anlamayan, Sanayi 4.0 nedir bilmeyen, Matris hiyerarşisini hiç görmemiş "işverenler" rahatsız etmesin. 

Değerli işsahipleri... Saf biri almazsınız, çalışkan olsun istersiniz, güven versin istersiniz eyvallah. Ama bugünün şartlarında Türkiye'de yaşamıyormuş gibi davranmanıza da gerek yok. İngilizce, uyap, tipi, kaşı, gözü vs. diyerek işe aldıklarınızı da görüyoruz. İnsan önünde bir sunum yapmayı beceremeyip, youtubeden video açmaktan aciz "ben Shell Türkiye temsilcisiyim" diyenleri de gördük!
Tabi bu sırada katıldığım seminerler vs. vesilesiyle edindiğim "çok daha mühim" tecrübeler oldu. Bunları daha sonra paylaşırım inşallah.
Peki, ben nasıl iş buldum? Türkiye'de nasıl bulunursa öyle:
Tanıdığımın tanıdığı avukatmış... CV'mi okumuş. Sonra da staja kabul etti sağolsun.

Yazan : Muhammed Enes ÇOLAK

Yazının orjinaline ulaşmak için linke tıklayabilirsiniz :
https://www.linkedin.com/pulse/iş-buldum-ama-nasil-muhammet-enes-çolak/

Muhammed Furkan KIZILATEŞ

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.